(2019) 2 Visn. Nac. akad. prokur. Ukr. 28–43
https://doi.org/10.34285/visnyknapu2019.02.028
Назва статті Військова служба в Україні та Італії: порівняльне дослідження окремих аспектів
Автор(и) ОЛЕНА ЄНІ
кандидат юридичних наук, старший викладач відділу підвищення кваліфікації військових прокурорів інституту підвищення кваліфікації прокурорів Національної академії прокуратури України, м. Київ, Україна, yeni@ap.gp.gov.ua
РІККАРДО КРІСТОНІ
полковник, аташе з питань оборони Посольства Республіки Італія в Україні
Скорочена назва журналу (ISSN) Visn. Nac. akad. prokur. Ukr.
Рік 2019
Номер 2
Сторінки [28–43]
Мова Українська
Анотація Згідно із внесеними у лютому 2019 року змінами до Основного Закону Україна офіційно заявила про стратегічний курс держави на набуття повноправного членства в Європейському Союзі та в Організації Північноатлантичного договору. У Преамбулі до Конституції Верховна Рада України від імені Українського народу підтвердила його європейську ідентичність та незворотність європейського і євроатлантичного курсу. Тож сьогодні як ніколи важливим та нагальним є врахування кращих світових практик щодо різних аспектів функціонування держави, і передусім це актуально для військової сфери.
Республіка Італія є розвинутою демократичною державою із потужним військовим потенціалом та багатовіковим досвідом функціонування армії. У 2017 році в Італії відбулася реформа щодо проходження військової служби та кар’єри військовослужбовців, яка надала змогу уніфікувати та оптимізувати відповідні процедури.
Метою статті є порівняльно-правове дослідження деяких питань військової служби за законодавством України та Республіки Італія.
У цій статті проаналізовано окремі показники, що характеризують військову потужність зазначених держав. Наведено конституційні положення у сфері оборони та захисту цих країн. Досліджено склад Збройних Сил Італії та України. Так, зазначено, що Збройні Сили Італії включають: армію, військово- морський флот, повітряні сили, корпус карабінерів; також функціонує фінансова гвардія. В останніх двох структурах діє військовий персонал, але вони, власне, виконують поліцейські функції.
Окремо приділено увагу питанням військової юстиції. Встановлено, що в Італії діють як військові прокуратури, так і військові суди відповідно до трьох військових округів; також функціонує військовий наглядовий орган, який має пенітенціарні функції.
Порівняно положення щодо обов’язковості призову на військову службу в цих країнах. Зазначено про основні аспекти проведеної у 2017 році в Республіці Італія реформи щодо військової кар’єри.
Насамкінець досліджено питання забезпечення гендерної рівності та рівних з чоловіками можливостей для жінок-військовослужбовців щодо проходження служби. Як висновок, на основі аналізу Воєнної організації Італії та України констатовано, що потребує серйозної уваги законодавця проблема формування органів військової юстиції в Україні. Ця система повинна керуватися принципом поділу влади в Україні на законодавчу, виконавчу, судову і містити військові суди, військову прокуратуру та військовий слідчий орган (як центральний орган виконавчої влади), які повинні бути укомплектовані військовослужбовцями з урахуванням принципу гендерної рівності. Тож досвід функціонування військової системи правоохоронних органів Республіки Італія має бути ретельно вивчений та максимально запозичений. Також варто врахувати позитивний італійський досвід у питаннях встановлення строків вислуги у військовому званні для військовослужбовців.
Ключові слова військова служба; військовий суд; армія; військовослужбовець; звання; Італія.
References REFERENCES
List of legal documents
Legislation
1. Codice Dell’ordinamento Militare: decreto legislative, 15 marzo 2010, n. 66. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Italian).
2. The Constitution of the Italian Republic. URL: (accessed: 20.05.2019) (in English).
3. Disposizioni in Materia di Riordino dei Ruoli e delle Carriere del Personale delle Forze Armate: decreto legislativo, 29 maggio 2017, n. 94. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Italian).
4. Konstytutsiia Ukrainy [The Constitution of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] 28 chervnia 1996 roku № 254к/96-ВР. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Ukrainian).
5. Polozhennia pro prokhodzhennia hromadianamy Ukrainy viiskovoi sluzhby u Zbroinykh Sylakh Ukrainy [The Regulation on the Military Service of Ukrainian Citizens of in the Armed Forces of Ukraine]: zatverdzhene Ukazom Prezydenta Ukrainy [approved by the Decree of the President of Ukraine] 10 hrudnia 2008 roku № 1153/2008 (iz zminamy ta dopovnenniamy). URL: (accessed: 20.05.2019) (in Ukrainian).
6. Pro alternatyvnu (neviiskovu) sluzhbu [On Alternative (Non-military) Service]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 28 chervnia 1996 roku № 1975-XII. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Ukrainian).
7. Pro oboronu [On the Defense]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 6 hrudnia 1991 roku № 1932-XII. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Ukrainian).
8. Pro prysvoiennia viiskovoho zvannia [On the Granting of a Military Rank]: Ukaz Prezydenta Ukrainy [Decree of the President of Ukraine] vid 12 zhovtnia 2018 roku № 323/2018. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Ukrainian).
9. Pro Zbroini Syly Ukrainy [On the Armed Forces of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 6 hrudnia 1991 roku № 1934-XII. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Ukrainian).
10. Voienna doktryna Ukrainy [Military Doctrine of Ukraine]: zatverdzhena Ukazom Prezydenta Ukrainy [approved by the Decree of the President of Ukraine] vid 24 veresnia 2015 roku № 555/2015. URL: (accessed: 20.05.2019) (in Ukrainian).
Bibliography
Authored books
11. Lioe Kim Eduard, Armed Forces in Law Enforcement Operations? The German and European Perspective (Springer 2011) 70 (in English).
12. Bekhruz Kh, Porivnialne pravoznavstvo: pidruchnyk [Comparative Law: textbook] (Feniks 2009) 62 (in Ukrainian).
13. Turkot M, Bohutskyi P ta Diachuk P, Kryminalno-pravovi ta kryminolohichni osnovy zabezpechennia voiennoi bezpeky Ukrainy: nauk.-prakt. posib. [Criminally Legal and Criminological Foundations of Providing Ukraine’s Military Security: sciences and practical manual] (ArtEK 2014) 49 (in Ukrainian).
14. Tyshchenko M, Bohutskyi V ta Hryhorenko Ye, Viiskova administratsiia: navch. posib. [Military Administration: teach. manual] (Pravo 2014) 10–1 (in Ukrainian).
Edited books
15. Italy Justice System and National Policе: Handbook. Volume 1: Strategic and Criminal Justice System (Washington DC, USA: International Business Publications) 192 (in English).
Websites
16. ‘2019 Military Strength Ranking’ URL accessed 20 May 2019 (in English).
17. ‘Comparisons of World Military Strenghts’ URL accessed 20 May 2019 (in English).
18. ‘Ranked: The world’s 20 strongest militaries’ URL accessed 20 May 2019 (in English).
19. ‘Top 5 Most Influential Countries’ URL accessed 20 May 2019 (in English).
20. Triggiano A, ‘Donne e Integrazione nelle Forze Armate, Un’analisi della Situazione Italiana’ URL accessed 20 May 2019 (in Italian).
21. ‘U Zbroinykh Sylakh Ukrainy pratsiuiut i prokhodyt sluzhbu maizhe 56 tysiach zhinok, – Stepan Poltorak’ [‘Almost 56 Thousand Women Work and Serve in the Armed Forces of Ukraine – Stepan Poltorak’] URL accessed 20 May 2019 (in Ukrainian).
22. ‘V Natsionalnii hvardii sluzhyt ta pratsiuie ponad 4 tysiachi zhinok, yaki maiut vysokyi profesiinyi riven’ [‘More than 4 Thousand Women with a High Professional Level Serve and Work at the National Guard’] URL accessed 20 May 2019 (in Ukrainian).
завантажити .PDF